Er is geen CSS ondersteuning. Zonder CSS is alleen de onopgemaakte HTML zichtbaar.
Rechtgeldigheid
Een juridische beoordeling verloopt altijd in twee fasen:
1) procedureel/technisch
2) materieel/inhoudelijk
Als de procedure niet correct is gevolgd hoeft de recher in principe geen oordeel meer te geven. Hij (m/v) verklaart de zaak dan "niet ontvankelijk". Daar kunnen allerlei redenen voor zijn, en die kunt u terug vinden in het eerste boek van het Wetboek van Burgerlijke Rechtvordering:
- bezoek webpagina
- download ePub boek.
Op 2 juli heeft de advocaat van Micha Kat beroep aangetekend o.g.v. artikel 358 Rv. Daarmee is voldaan aan de procedurele voorwaarden èn is het beroep rechtsgeldig èn tijdig èn vóór de uitspraak van de voorzieningenrechter ingediend.
Op het beroep is nog niet beslist. Hierdoor is een probleem ontstaan, en kennelijk realiseerde men zich dat ook bij de rechtbank. Het vonnis zou 4 juli worden uitgesproken maar heeft een dag vertraging opgelopen. Er zal dan ook wel overleg hebben plaats gehad. Maar kennelijk heeft mr. van Walraven het belang van de "urgentie" van de zaak hoger ingeschat dan het volgen van de juiste procedure. Dat kan, maar daarmee heeft zij wel een (onnodig) risico genomen.
Strikt genomen is de bevoegdheid van deze voorzieningenrechter ontnomen op het moment dat de wrakingsprocedure in gang is gezet en er nog geen definitief oordeel ligt. Daarvan is hier sprake. Het had dan ook naar mijn mening in de weg gelegen om de zaak aan te houden totdat op het beroep is beslist. Een tweede punt is de opgelopen vertraging van het vonnis. Het is aannemenlijk dat er overleg heeft plaats gehad. De vraag is dan natuurlijk met wie en waarover. Immers, overleg voeren met de personen die over je wraking moeten beslissen impliceert dat de wraking gegrond was. Daarmee zou de bevoegdheid van de rechter dan komen te vervallen.
Wet openbaarheid van bestuur (Wet van 31 oktober 1991)
Intitule
Wet van 31 oktober 1991, houdende regelen betreffende de openbaarheid van bestuur
... [more]
Hoofdstuk I Definities
Artikel 1
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- document: een bij een bestuursorgaan berustend schriftelijk stuk of ander materiaal dat gegevens bevat;
- bestuurlijke aangelegenheid: een aangelegenheid die betrekking heeft op beleid van een bestuursorgaan, daaronder begrepen de voorbereiding en de uitvoering ervan;
- intern beraad: het beraad over een bestuurlijke aangelegenheid binnen een bestuursorgaan, dan wel binnen een kring van bestuursorganen in het kader van de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een bestuurlijke aangelegenheid;
... [more]
Hoofdstuk II Openbaarheid
Artikel 2
- Een bestuursorgaan verstrekt bij de uitvoering van zijn taak, onverminderd het elders bij wet bepaalde, informatie overeenkomstig deze wet en gaat daarbij uit van het algemeen belang van openbaarheid van informatie.
- Het bestuursorgaan draagt er zo veel mogelijk zorg voor dat de informatie die het overeenkomstig deze wet verstrekt, actueel, nauwkeurig en vergelijkbaar is.
Hoofdstuk III Informatie op verzoek
Artikel 3
- Een ieder kan een verzoek om informatie neergelegd in documenten over een bestuurlijke aangelegenheid richten tot een bestuursorgaan of een onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzame instelling, dienst of bedrijf.
- De verzoeker vermeldt bij zijn verzoek de bestuurlijke aangelegenheid of het daarop betrekking hebbend document, waarover hij informatie wenst te ontvangen.
- De verzoeker behoeft bij zijn verzoek geen belang te stellen.
- Indien een verzoek te algemeen geformuleerd is, verzoekt het bestuursorgaan de verzoeker zo spoedig mogelijk om zijn verzoek te preciseren en is het hem daarbij behulpzaam.
- Een verzoek om informatie wordt ingewilligd met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 10 en 11.
... [more]
Artikel 6
- Het bestuursorgaan beslist op het verzoek om informatie zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken gerekend vanaf de dag na die waarop het verzoek is ontvangen.
... [more]
Hoofdstuk IV Informatie uit eigen beweging
Artikel 8
- Het bestuursorgaan dat het rechtstreeks aangaat, verschaft uit eigen beweging informatie over het beleid, de voorbereiding en de uitvoering daaronder begrepen, zodra dat in het belang is van een goede en democratische bestuursvoering.
- Het bestuursorgaan draagt er zorg voor dat de informatie wordt verschaft in begrijpelijke vorm, op zodanige wijze, dat belanghebbende en belangstellende burgers zoveel mogelijk worden bereikt en op zodanige tijdstippen, dat deze hun inzichten tijdig ter kennis van het bestuursorgaan kunnen brengen.
... [more]
Het loont wellicht dan ook de moeite om een WOB-verzoek in te dienen. Als er documenten, telefoonrecords (en dankzij Snowden weten we dat die bestaan) zijn dan moeten die overhandigd worden. Daarmee zou Micha mogelijk bewijs in handen krijgen van niet-onafhankelijkheid. (Yep: een dubbele ontkenning, zoals rechters dat ook altijd doen, maar wat de gewone burger corruptie zou noemen.) Lastiger wordt het om mondeling overleg op te vragen. Het zou zomaar kunnen dat er bugs in het gerechtsgebouw zitten. Dat mag dan misschien complotterig zijn, maar als Marc Kuipers (plv. hoofd AIVD) zoiets veronderstelt dan zal het waarschijnlijk wel zo zijn. De vraag resteert dan nog of de O van "openbaarheid" wel zo openbaar is. Of mischien zijn er (alweer staatsgevaarlijke staatsgeheimen) die nopen tot "onder de pet houden".
Inhoudelijk
Mocht de rechter (achteraf) wel bevoegd zijn dan is er nog wel wat aan te merken op het inhoudelijke gedeelte van het vonnis. Maar eerst als dit vonnis rechtsgeldig is kun je daartegen in beroep gaan. Als ik de advocaat van Micha was dan zou ik me nu beperken tot een formeel beroep, met de aanzegging dat onderbouwing te zijner tijd zal volgen.
5. De beslissing
5.1. gebiedt Kat om binnen 24 uur na betekening van dit vonnis de weergave van (een deel van) de website www.telegraaf.nl, via de domeinnaam www.pedograaf.nl en/of www.depedograaf.nl, te staken en gestaakt te houden;
5.2. een dwangsom bij het niet doen wat onder 5.1 staat;
5.3. verbiedt Kat om TMG, de website www.telegraaf.nl en/of het door TMG uitgegeven dagblad "De Telegraaf" aan te duiden als "Pedograaf" of "de Pedograaf".
Dat in de uitspraken van Micha Kat een element van provoceren zit is duidelijk. Dat ziet hij ook als een van zijn doelstellingen: het blootleggen en publiceren van misstanden in de samenleving. En je kunt daar nou eenmaal niet over schrijven zonder het te benoemen. Dat TGM moeite heeft met de recensiestijl van Micha is begrijpelijk. En als u het mij vraagt staan er ook andere wegen en middelen open om je doel te bereiken. Dat zagen we vandaag bijvoorbeeld aan de manier waarop Robert Rubinstein van Stichting De Roestige Spijker de affaire Demmink bij de TROS onder de aandacht brengt. Een aantal tips heb ik dan ook al eerder gegeven.
Maar een technisch probleem wat blijft bestaan is punt 5.1. Hoe kun je een opdracht uitvoeren als je daarover geen zeggenschap hebt? De rechtbank mag dan wel aannemenlijk achten dat er op een bepaald moment communicatie heeft plaats gevonden met de webeigenaar, maar daarmee kun je iemand nog geen opdracht geven.
Kortom, grond genoeg om, mocht de procedure geldig worden verklaard (wat onwaarschijnlijk is), dan nog zal het vonnis van de voorzieningenrechter in beroep moeten worden vernietigd. Het enige wat dan nog blijft staan is de gehanteerde terminologie. En ook daar valt wel een nieuw oordeel te maken op grond van de vrijheid van meningsuiting. Anders zouden ze immers De Telegaaf ook wel mogen opheffen.
Dit muisje krijgt nog een staartje. We houden u op de hoogte.
Gerelateerde informatie:
01.07.2013Klacht tegen rechtbank Amsterdam
02.07.2013Beroep tegen Tweede wrakingskamer
05.07.2013Vonnis KG inzake TGM vs KLOL
25.05.2013 weblogJournalistiekem
26.05.2013 weblogBeroep KLOL versus Telegraaf
31.05.2013 weblogN€T-TeuT-T€N
07.06.2013 weblogDemonstreren voor vrijheid
08.06.2013 weblogThe Hack List
09.06.2013 weblogTransparante Staatsgeheimen
10.06.2013 weblogDe Jaarclub
19.06.2013 weblogThe Telegrap
21.06.2013 weblogKlucht in Zeven Akten
01.07.2013 weblogWraking van de wrakingskamer
02.07.2013 weblogRechtspraak vs Plichtspraak
03.07.2013 weblogEdward Snowden en Klokkenluiderwetgeving
author: Ton | published: 06.07.2013 | updated: 06.07.2013 | comments: allowed
|