Er is geen CSS ondersteuning. Zonder CSS is alleen de onopgemaakte HTML zichtbaar.

Islam en Boeddhisme

complotarchiveliteraturesources
Lang heb ik getwijfeld welke titel ik zou gebruiken. "Islam en boeddhisme" of "Iran en boeddhisme". Islam en Iran zijn namelijk geen synoniemen. En ook zijn de gedachtegoeden niet gelijk. Maar omdat het te bespreken probleem zich niet houdt aan landsgrenzen heb ik er voor gekozen dat ook niet te doen.
Vorig jaar konden we immers nog zien wat er in het Malinese Timboektoe gebeurde. En ook in 2001 in het Afgaanse Bamyan (foto links) zijn werelderfgoed beelden vernietigd. Ik kan niet anders dan mijn volstrekte afschuw uitspreken.

Cultureel erfgoed
Het was een klein berichtje van het AP. Maar met veel (heftige) reacties. 'De autoriteiten zullen niet toestaan dat een bepaald geloof wordt gepromoot via de beelden', zegt Saeed Jaberi Ansari, een Iraanse functionaris die belast is met cultureel erfgoed. In de Iraanse krant Arman Daily noemt hij de beeldjes 'symbolen van een culturele invasie'.

Toen ik in 2001 op TV zag gebeuren dat 2000 jaar oud werelderfgoed in Afganistan werd opgeblazen was ik woedend. Ik heb sindsdien dan ook ernstige twijfels over de opleiding van 'functionarissen belast met cultureel erfgoed'. Nu bestond die boosheid bij mij al langer. Ik ben opgegroeid bij fraters in het bisdom van de basiliek de St. Jan te 's-Hertogenbosch. Dus die afkeuring over de beeldenstorm in de 16e eeuw is er niet alleen met de paplepel ingegoten, maar kon ik dagelijks waarnemen op mijn weg van school naar huis. Ik weet dan ook dat ik niet objectief kan zijn.

What's in a name?
Maar wat ik in mijn emotionaliteit wel weet is dat er te veel foto's in omloop zijn van ayatolah's die zelf symbool willen staan voor hun eigen doctrine en daarmee hun eigen stelling ondergraven. Nu weten ze waarschijnlijk zelf ook wel dat er een zekere mate van inconsitentie inzit, mede omdat ze ook Barbie en Simpson beelden van het Westerse geloof noemen.

En wat dan volgens NIAC simpelweg gebeurd om het "probleem" op te lossen is de Amerikaanse naam veranderen in een Iraanse naam. Zo wordt Mc Donalds "Mash Donalds", KFC "Kabaaby Fried Chicken" en Starbucks "Raees".

Onze inzichten in de concepten beelden en geloof zullen dan wel verschillend zijn.

Boeddhisme
In ieder geval zitten ze er volledig naast door het Boeddhisme een geloof te noemen. Waar geloven (jodendom, cristendom, islamitisme, hindoeïsme) gefixeerd zijn op een of meer boven ons zwevende "externe almachtige" en zich in hun overtuiging naar uitersten toe begeven is het boeddhisme meer gericht op het vinden van de "innerlijke zwakte" in de mens zelf via een middenweg met compromissen. Je maximale doelstelling nastreven is niet verkeerd, maar daar niet tot het uiterste op gefixeerd zijn, en de belangen van de andere partij vooral niet uit het oog verliezen. Wanneer je dan uiteindelijk beiden tevreden bent met het resultaat heb je een goede deal gesloten, ook al had je liever meer gehad. Dat is in levensgeluk uitgedrukt, maar ook bedrijfskundig gezien, in de meeste gevallen het beste uitgangspunt met het best haalbare resultaat. En ook oorlogstechnisch gezien zou het een enorme verbetering zijn, indien althans winstmaximalisatie uit wapenhandel, of absolute worldpower en totalitaire macht niet je hoofddoel is.

Reeds 400 jaar voor Christus, uitgaande van onze in 1582 vastgelegde Gregoriaanse jaartelling, heeft Siddhartha Gautama Boeddha uit Nepal ons de vier nobele waarheden geleerd:
1. Dukkha Er is lijden en ontevredenheid in het leven;
2. Samudhaya De oorzaak voor dit lijden is het verlangen;
3. Nirodha Er is een einde aan dit lijden mogelijk;
4. Marga Het achtvoudig pad kan dit leiden indammen.

De stoïcijns filosoof en moralist Seneca zou deze, of vergelijkbare, leer 400 jaar later, dus aan het begin van onze jaartelling, verwoorden als Non qui parum habet, sed qui plus cupit. Niet wie te weinig heeft is arm, maar wie naar meer verlangt. En daarvan hebben we een de-lading-niet-dekkende Nederlandse variant: "Bezit van de zaak, is het einde van het vermaak."

Als ik, naast de wetenschap, nog een ander geloof zou willen aanhangen dan zou dat die van het Boeddhisme zijn. Alleen is dit, net als de wetenschap, geen Godsdienst maar een overtuigingsleer.

Er komen geen buitenaardse "aliens" aan te pas, maar het gaat over gewone mensen zoals u en ik. Het heeft niets te maken met Kismet, voorbestemdheid, Gods mysterieuze wegen, lot, maar met wat Appius Claudius Caecus noemt Faber est suae quisque fortunae. Iedere man is de schepper van zijn eigen geluk. Of zoals Wubbo Ockels, de in 1985 eerste Nederlandse astronaut, deze milenniae oude wijsheid het 2000 later als toekomstige Science Fiction stelt: "Wij allen zijn de astronaut van ons moederschip aarde."



author: Ton   |   published: 19.02.2013   |   updated: 19.02.2013   |   comments: allowed