Er is geen CSS ondersteuning. Zonder CSS is alleen de onopgemaakte HTML zichtbaar.

De Wetgever
Altijd heb ik dat al een apart woord gevonden. Wetgever. Dat klinkt als een cadeautje. Een gift, een geschenk. We hebben zelfs een grondwet gekregen. In Sadam's retoriek: "De moeder van alle wetten." En het zijn er niet een paar. Er wordt mee gestrooid zoals Sinterklaas zijn pepernoten uitdeelt. Alof het allemaal niets kost. En wij maar over de grond kruipen, zoekende in alle hoeken, om er nog iets van terug te vinden. Een kinderhand is gauw gevuld.


Hieronder zal ik een vereenvoudigde samenvatting geven van de procedures die gevolgd worden om een wet vast te leggen. Dat lijkt allemaal heel democratisch, maar u moet vooral even goed opletten waar het volk de "volksvertegenwoordigers" wat te zeggen hebben.  Alleen in het middelste deel.  Dat betekent dat de sleutelposities (het begin en het eind) buiten de controle van het volk liggen.

Het shicjnt niet zeeovl uit te maekn in welke vrloodge de lrtetes van een wrood saatn. Als de eterse en de lasatte letter op de jiutse ptaals staan kun je de mesete wdoeorn znoder pomebrlen lezen. Dit kmot doroadt je heeenrsn geen aptare lrttees lzeen, maar hlee wodeorn.


1. Initiatief Iemand signaleert een probleem dat moet worden opgelost met regelgeving. Het zal u niet verbazen dat de meeste ideeën uit Brussel komen. Maar in principe kan iedereen, ook gewone burgers, proberen een onderwerp op de politieke agenda te plaatsen.

Als het idee belangrijk genoeg lijkt en er voldoende medestanders zijn te vinden dan kan het worden opgepakt en uitgewerkt. Het wordt dan of omgezet in een wet of in een beleidsnota.

2. Ontwerp Dan komt de omzetting in concrete teksten. De ambtenaren op het ministerie gaan er mee aan de gang. En die besteden het dan vaak weer uit aan "consultants" en "onderzoekinstellingen". Er worden "taskforces" opgericht. Soms laten ze een proefballonnetje op in de pers, om te kijken wat de reacties zijn. Dat mag dan meestal door een groentje worden gedaan die blij is dat ie in de publiciteit mag komen, terwijl de minister er zijn/haar vingers niet aan wil branden.

En als ze het echt helemaal niet meer zelf weten dan vragen ze het aan ons. Dat heet internetconsultatie. Zo heeft ons hoofd cybercrime op dit moment een "prijsvraag" Wetsvoorstel computercriminaliteit III uitgeschreven. (sluitingsdatum: 01.07.2013) Onbetaald uiteraard mag je hun werk doen.

3. Ministerraad en Raad van State Dan komen de eerste blokkades. Ministers, Hoge Ambtenaren en de Deskundologen van de Raad van State gaan het voorstel beoordelen. En zo nodig voeren ze aanpasingen en wijzigingen uit, totdat zij vinden dat het verder mag en aan het plebs kan worden voorgelegd.

Let op: deze eerste drie fases worden dus niet uitgevoerd door mensen die gekozen zijn, maar door de ingehuurde krachten van de regering.

4. Tweede Kamer
We hebben in Nederland een twee-kamer-stelsel. De adel en elite zitten in de EERSTE kamer (ook wel het "hoger"-huis of senaat genoemd) en het plebs in de TWEEDE kamer (het "lager"-huis of parlement). Dat geeft meteen de maatschappelijke positie weer. En tot slot hebben we nog de DERDErangsburgers, het stemvee. Zij mogen op een partij stemmen. Die partij bepaalt zelf wel wie zij op verkiesbare plaatsen op de lijst zetten. Enkel met voorkeursstemmen kan het volk daar enige invloed op uitoefenen. En dat vinden de meeste te veel moeite. Gewoon het eerste de beste hokje aankruisen vinden veel burgers al een hele bijdrage aan de democratie.

Die parlementariërs zijn ook de mensen die hun best doen om in het nieuws te komen. Als je namelijk maar lang genoeg braaf doet wat de partij je opdraagt (dus vooral geen afwijkende mening hebben) dan kunnen ze uiteindelijk beloond worden met een ministerbaantje. En heb je die eenmaal gescoord dan liggen de centen voor het oprapen. Parttimebaantjes bij accountantskantoren, commissariaten bij global industrie. Een paar jaar ja-en-amen zeggen en dan heb je ook wat.


5. Eerste Kamer De Eerste kamer werd in 1815 gevormd door de splitsing van de Staten-Generaal in twee kamers, op verzoek van de Zuidelijke Nederlanden die de adel een plaats in het parlement wilden geven. De Noordelijke Nederlanden aanvaardden dit, onder de voorwaarde dat niet alleen adel lid kon worden, maar allen die "door diensten aan den Staat bewezen, door hunne geboorte of gegoedheid onder de aanzienlijksten van de lande behoren". De Koning benoemde de leden van de Eerste Kamer voor het leven. (bron: wikipedia)

Tegenwoordig gaat het anders. De Eerste kamer wordt samengesteld door de partijen die bij de Provinciale verkiezingen zijn aangesteld. Zij regelen onderling, zonder dat daar verder nog een burger aan te pas komt, hoe de zetels worden toegewezen.

Voor een overzicht van de huidige leden kijkt u maar naar de ledenlijst. U ziet een hoog "inteelt-gehalte". Dat is namelijk nodig om de "continuïteit" en de "aansluiting" te waarborgen. De wetgeving kan immers niet aan het plebs worden overgelaten. Daar is het net iets te belangrijk voor.

6. Bekrachtiging Als dit allemaal doorlopen is dan moet er nog een handtekening onder de wet komen te staan. Dat is dus niet zoiets van "Wij het volk willen dat..." maar

"Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat ...
Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:
"


7. Staatscourant Ten slotte wordt het nog gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf dat moment heeft u (maar ook de overheid) zich er aan te houden.

Dus wilt u wijzigingen aanbrengen of een wet (in de ontworpen vorm) tegenhouden dan moet u uiterlijk aan de Eerste kamer laten weten dat de voorstellen "voor verbetering of nuancering" vatbaar zijn. Als u wilt weten wat u te wachten staat kunt u kijken op deze pagina. Markeer "vergaderjaar 2013" en druk op "selecteer". Op dit moment van schrijven staan er 163 kandidaat wetten op de stoep.

De meesten gaan over hun eigen functioneren: jaarverslag, begroting, fondsen. Ze moeten wat doen om zichzelf bezig te houden. Jammer dat ze zich niet met ècht belangrijke zaken bezig houden. Naleving van de grondwet bijvoorbeeld.



Gerelateerde informatie:
youtubeUitreiking Handboek Cyber Crime
overheidInternetconsultatie computercriminaliteit
overheidStaatscourant
overheidWetsvoorstellen
wikipediaNederlandse wetgeving
wikipediaTweekamerstelsel
wikipediaHuidige samenstelling Eerste Kamer




author: Ton   |   published: 05.06.2013   |   updated: 05.06.2013   |   comments: allowed

complotarchivecommunityliteraturesources