Willem de Ridder is een negentien jaar oudere (van
oersprong) stadgenoot
1 van mij. In mijn pubertijd was de kleurentelevisie nog maar langzaam aan het inburgeren. Net als nu was daarvoor een toelatingsexamen niet nodig wanneer je maar voldoende geld hebt. Maar de meeste mensen kregen hun informatie en vermaak nog steeds via de radio. Luisteren zonder te zien of gezien te worden.
Maar ook toen al wilde de overheid ons onze onafhankelijke informatiebronnen afnemen. Dat was de eerste (en tevens laatste) keer dat ik gedemonstreerd heb
2.
Veronica moet blijven! Iedere week haalden we het gratis
Top 40 blaadje om te zien wie (met stip) op nummer 1 stond. Blaadjes als
Hitweek en
Aloha, erg gedurfd net als de PSP-poster
3, met spannende artikelen die de jeugd aansprak. Nimmer heb ik geweten dat Willem het creatieve brein hierachter was.
De verhalen
over Willem de Ridder zijn dan ook talrijk. Ik ken zijn naam pas sinds de verhalen
van Willem de Ridder. Ik hoorde voor het eerst van hem bij de VPRO-serie "griezelverhalen" onder de titel
Doodsangst therapie
3.
Opnieuw "
luisteren zonder te zien", maar zo overtuigend verteld dat je de beelden voor je zag. In het holst van de nacht, pikkedonker, kreeg hij het voor elkaar om 30.000 man in de auto te laten stappen. Gelijk een
War of the Wolrds
4 van Orson Welles. Voor de fantasielozen die zich geen voorstelling kunnen maken van een "tripod" zijn er ook films van gemaakt (meest recent uit 2005 met Tom Cruise) waarin voorstellen van mogelijke afbeeldingen worden gegeven.
En daarmee kom je bij de essentie van de Kunst van Willem. Beelden en be-leving (leven passief) overbrengen via het gehoor.
De sfeerzetting. Donker. Koud. Dekentje omgeslagen. Open haard aan. Warme kop thee of een glas whisky. Het liefst in een duistere kerker van een oud Middeleeuws kasteel
5, aangetast door de tand des tijds. Als de muren van de locatie konden spreken zouden ze verhalen kunnen vertellen waarvan zelfs Willem stil zou worden. En dat wil wat zeggen, want de man heeft een gave om probleemloos twee uur aan een stuk, ononderbroken, te boeien met zijn vertellingen.
Willem is een sprookjesverteller. En eigenlijk is dat een
tautologie
6, want
sprookje betekent "dat wat gesproken wordt", net als
sage betekent "das was gesagt wird". De oer-overlevering van voordat het geschrift, de boekdrukkunst en internet was uitgevonden. Van generatie op generatie via het gesproken woord. Met geen mogelijkheid is dat binnen de moderne multi-media (inclusief gebruikmaking van special effects
7) te evenaren.
Op 16 oktober a.s. zal de
Raad van State, jawel voor minder doen we het niet, versneld uitspraak doen in de zwarte-pieten-discussie vanwege "het grote maatschappelijke belang". Ook burger-meester Eberhard van der Laan, bekend van een ander sprookje
8, heeft er al uitgebreid persconferenties aan besteed.
Niemand minder dan vice-koning "witte Piet" Hein
Donner, bekend van het advies "Boe" roepen om iemand te laten schrikken
9, komt terug op zijn besluit. De aanwending van schrik via "Boe" kan onevenredig traumatiserend zijn voor de dader.
Zo ook met de woorden "straf", "zak" of "roe"
9. Er zijn zelfs petities opgevoerd om onze
zwarte drop, met name de discriminerende zwart-wit-pastilles, te gaan vervangen door "fruitknopjes". Dat klint een stuk vriendelijker en minder kwetsend.
Verene Shepherd, de VN-collega van EU-Timmermans, heeft namens de
Verenigde Naties een rapport
10 geschreven waarin ze klaagt over het racisitische karakter van het fenomeen "Swarte Piet" (let op, op zijn Zuid-Afrikaans geschreven) dat grievend is voor Amerikanen "van Afrikaanse afkomst", en die zich nog steeds belast voelen door de slavernij, waarmee ze vanuit Afrika naar het land van The American Dream zijn gebracht.
En net als Donner, niet gehinderd door enige kennis, maar wel met een grote vooringenomenheid (overigens in strijd met de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens) meent zij dat dit probleem, 200 jaar na de afschaffing van de slavernij, niet langer meer mag worden toegestaan. Net zoals Christenen, 2000 jaar na de afschaffing van de kruisiging geen kruisbeeld meer mogen zien en het "dromen van een witte Kerst" verboden moet worden
11. Opstelten overweegt dan ook een gedachtepolitie in te gaan zetten.
Ze schrijft dan ook: "
Omdat Nederlanders zwarte mensen als inferieur zien willen ze daar in December allemaal op lijken door hun gezicht te schmincken." Verder schrijft ze dat zwarte mensen zich als een idioot gedragen. Als dit over haar zelf gaat heeft ze zeker gelijk. Maar ik heb nog geen signalen kunnen waarnemen van een nieuw ingestelde "Verene Shepherd traditie", met fans die haar als idool willen imiteren. Het is idioot om vanuit zo'n functie zulke domme uitspraken te doen. Frans T. werk aan de winkel. Je eerste opdracht!
Hoe ver kunnen Donner en Shepherder er wel niet naast zitten. De meest simpele Googlaar kan vaststellen dat de slavernij 200 jaar geleden speelde en de ontdekking van Amerika 400 jaar geleden. Maar het Sinterklaas feest dateert van 1400 jaar geleden. Dat is
1000-en-1 jaar, vóór Columbus werd geboren. Gemakshalve wordt dit in het rapport over het hoofd gezien of, erger nog, bewust niet gemeld. Het lijkt het OM wel: ontlastende feiten achterhouden.
Om te weten hoe het mogelijk echt zit moet u naar de overlev(er)ingsverhalen van Willem de Ridder luisteren. De Keltische en Germaanse stammen, de
paganisten (van het Latijnse paganus, bewoner van het (platte)land), bevolkten ons land. Afstammelingen van Barbaren en Vandalen
12
welk woord door door de Franse bisschop van Blois in 1794 werd geduid, om de gewelddadige acties en vernielingen tijdens de Franse Revolutie te kenschetsen. Het gepeupel dat de macht van de Kerk durfde aan te tasten.
Bij de introductie van het Christelijke geloof werden ingesleten tradities van de oude heidense geloven
13
geïncorporeerd in de nieuw op te richten tradities van de Kerk. Dat maakt de acceptatie immers gemakkelijker. Zonnewendefeesten (kerstboomlichtjes), vruchtbaarheidsrituelen (paaseieren) en offers (cadeautjes) kregen een nieuwe verklaring. Zo ook het Sinterklaasfeest
13.
Uit de Germaanse mythologie
14 is af te leiden dat Sinterklaas en zijn Morianen oorspronkelijk te duiden zijn als
Odin die op een witte schimmel genaamd
Sleipnir (niet op de daken maar) door de lucht reed. Hij werd door zijn twee zwarte raven
Hugin en
Munin op de hoogte gehouden van alles wat er gebeurde, zoals ook wordt verteld in het sprookje
De Trouwe Johannes
15 opgetekend door de gebroeders Grimm.
Zelfs voor "de zak van Sinterklaas" is een historische verklaring waarin het alkaloïden bevattende Bilzekruid
16 werd gebruikt als initiatieritueel in de overgang van jongen naar man. Niet rokend, zoals de indianen met hun
vredespijp, maar opgesloten in een zak, drie dagen hangende als een kerstbal in de boom.
Als Shepherd de heksenjacht op geestesschimmen weer wil gaan invoeren luidt het advies dat ze haar
onresolved issues eerst eens aan de psychiater voorlegt om tot
closure te komen, alvoren andere volkeren met hun Germaanse tradities op absurde rechtskosten te jagen. En dat een Donner daar intrapt zegt alles over hoe bang hij zelf is voor iemand die Boe roept.
Meer weten?
websiteWillem de Ridder . com
radioWDRO . tv
21.05.1999 VolkskrantWillem de Ridder
Uitgeverij de ZaakSpiegelogie
20.06.2011 YoutubeGun focus! Gastspreker over (jezelf) gunnen.